Przyczyny zaburzeń zachowania i wpływ produktów żywnościowych na zachowanie dzieci
-
Czy zachowanie dziecka może być uzależnione od jego diety?
-
Jakie są zaburzenia emocjonalne i ich przyczyny?
-
Jaki wpływ na zachowanie mają produkty żywnościowe?
-
Jakie produkty są nie korzystne dla rozwoju dzieci?
-
Jakie składniki mineralne i witaminy należy uzupełnić w diecie dzieci z zaburzeniami zachowania?
Jakie są zaburzenia emocjonalne i ich przyczyny?
- Zahamowanie psychoruchowe – dzieci zahamowane psychoruchowo są lękliwe, mało aktywne i przejawiają trudności w kontaktach z otoczeniem. Zahamowanie powstało u nich wskutek krytyki, ośmieszania, poniżania, kar cielesnych stosowanych przez rodziców. Zwykle takie dzieci nie sprawiają problemów wychowawczych, pozostają „w cieniu”, cierpiąc, izolując się od innych, tłumiąc emocje w sobie. Dzieci zahamowane mogą być nadmiernie skrupulatne, niepewne, małomówne, ciche, posłuszne, zrezygnowane, apatyczne, powolne, przygnębione, z niskim poczuciem własnej wartości, płaczliwe, powściągliwe;
- Obojętność uczuciową – dzieci obojętne uczuciowo mają problemy z nawiązaniem kontaktu z rówieśnikami i dorosłymi. Nie potrafią współodczuwać radości i smutków, mają małą ekspresję mimiczną, nie wchodzą w interakcje społeczne z obawy przed odtrąceniem. Dzieci obojętne uczuciowo pochodzą z domów dziecka lub z rodzin, które nie zaspokajały potrzeby przywiązania i miłości. Są smutne, unikają kontaktu wzrokowego, ich kontakty z innymi są bardzo powierzchowne;
- nadpobudliwość psychoruchową – nadpobudliwość u dzieci wynika z przewagi procesów pobudzania nad procesami hamowania. Reakcje emocjonalne są gwałtowne, nieadekwatne do okoliczności. Charakterystyczna jest labilność emocjonalna, impulsywność, drażliwość, zaburzenia koncentracji uwagi, łatwa męczliwość i brak cierpliwości. Dzieci nadpobudliwe szybko się dekoncentrują i nudzą wykonywaną czynnością. Najważniejsza jest konsekwencja wychowawcza, spokój, sprecyzowane wymagania i stały rytm dnia;
- agresywność – zachowania agresywne są częstsze u chłopców niż dziewczynek i manifestują się najczęściej do drugiego roku życia. Wyróżnia się agresję werbalną (krzyki, wyzwiska, przezwiska, obmawianie, arogancja, skarżenie) i fizyczną (bicie, kopanie, drapanie, gryzienie, wyrywanie włosów).
Zachowania agresywne powstają wskutek frustracji, ale też naśladowania starszych osób (rodziców, rodzeństwa, kolegów). Agresja instrumentalna służy realizacji jakiegoś celu. Agresja wroga odznacza się zawiścią i jest nastawiona na zadanie bólu drugiej osobie.
W jaki sposób składniki odżywcze mają wpływ na rozwój mózgu?
Co to znaczy odpowiednia dieta?
Jakie produkty są niekorzystne dla rozwoju dzieci?
Jaki wpływ na zachowanie mają produkty żywnościowe?
-
Cukier
Zbyt duże spożycie cukru powoduje u dzieci wydzielanie się hormonów stresu, czyli kortyzolu i adrenaliny. Cukier czy syrop glukozowo- fruktozowy, który jest jego gorszą odmianą występuje niemalże wszędzie, nawet w wędlinach.
Poza nadmiarem cukru przyczyną nadaktywności dzieci mogą być również niedobory, głównie żelaza i cynku. Te możemy uzupełniać zaopatrując dietę dzieci w produkty nieprzetworzone, takie jak nierafinowane zboża, orzechy czy nasiona strączkowe. -
Syntetyczne kolory i benzoesan sodu
Też mogą nasilić nadpobudliwość, brak koncentracji uwagi oraz impulsywność u dzieci. Badania dowodzą , że można uzyskać „poprawę w zachowaniu dzieci”, gdy zastosuje się dietę bez zawartości tych sztucznych barwników oraz salicylanów. Dodatki te przeważnie występują w niskich jakościowo produktach spożywczych. Niestety bardzo często dodawane są do żywności przeznaczonej dla dzieci.
Zatem ci, którzy dokładnie obserwują dzieci, nauczyciele, dietetycy, rodzice są w stanie dostrzec zmiany zachowania na skutek właściwej i nagłej modyfikacji diety.
Sztucznie barwione, słodzone produkty i napoje w tym też płatki śniadaniowe wywołują u dzieci jedynie choroby(drozdzakowe zapalenia jelit) i problemy w nauce!
Jakie składniki mineralne i witaminy należy uzupełnić w diecie dzieci aby uniknąć zaburzeń zachowania?
-
Magnez
Badania wykazały, że poprawia koncentrację i wycisza, zmniejsza nadwrażliwość układu nerwowego Suplementacja preparatem magnezu z witaminą B6 skutkuje obniżeniem nadpobudliwości i agresji oraz poprawą koncentracji u dzieci.
-
Cynk
niedobór cynku może wpływać na funkcje poznawcze u dzieci, zmniejszając aktywność dziecka, zaburzając pamięć i zdolność uczenia się oraz sprzyjając zachowaniom emocjonalnym. Są dowody na to, że suplementacja cynku u dzieci z ADHD miała korzystny wpływ na ich zachowania społeczne i koncentrację. Niedobór cynku- Cynk pełni wiele ważnych funkcji w organizmie człowieka. Wpływa na metabolizm neuroprzekaźników i kwasów tłuszczowych. Dzieci, które wykazywały niedobór cynku, po jego suplementacji były mniej impulsywne. Naturalne źródła cynku to: ostrygi, produkty zbożowe z pełnego przemiału, mięso, ryby, nasiona roślin strączkowych.
-
Omega-3
Potrzebne do prawidłowego rozwoju mózgu. Badania wykazały, że suplementacja kwasów Omega-3 poprawia koncentrację, zdolności uczenia się (w tym umiejętność czytania i mówienia) i ogranicza zaburzenia zachowania, W połączeniu z cynkiem i magnezem zmniejszały impulsywność, emocjonalne zachowania i problemy z koncentracją u dzieci z ADHD.
-
Witamina D
Oprócz wielu korzyści zdrowotnych, witamina D pozytywnie wpływa na koncentrację i funkcjonowanie mózgu. Poprawia nastrój, sen i korzystnie wpływa na poziom energii dziecka.
-
Witamina B
Naukowcy odkryli, że dzieci, które mają za niski poziom witaminy B6 częściej mają problemy z nauką i zachowaniem: są drażliwe, mają gorsze samopoczucie i kłopoty ze skupieniem. Z kolei niedobór witaminy B12 objawia się m.in. zmęczeniem, nadmierną nerwowością, problemami z pamięcią i depresję.
-
Żelazo
Niedobór żelaza prowadzi do zaburzeń zachowania u dzieci (ospałość, pogorszenie interakcji społecznych i koncentracji). Żelazo poprawia nastrój, funkcje poznawcze i umiejętność skupienia się Żelazo występuje w mięsie i przetworach mięsnych, jajach. Doskonałym źródłem żelaza są również ciemnozielone warzywa, pamiętajmy jednak, że żelazo będzie lepiej przyswajalne w połączeniu z witaminą C.
-
Witamina C
Codzienne spożycie dodatkowych dawek witaminy C oraz selenu może ochronić dzieci, pomagając w usunięciu metali ciężkich z ich organizmu
-
ryby (łosoś, tuńczyk, śledzie)
bogate w kwasy Omega-3, żelazo, witaminy B12, B6, D
-
jajka
kwasy Omega-3, witaminy B12, B6, D
-
olej lniany
omega-3
-
orzechy
omega-3, cynk
-
warzywa strączkowe
żelazo
-
chude czerwone mięso
żelazo, cynk
-
drób
cynk, witamina B12, B6
Zapamiętajmy!
Co mogą zrobić nauczyciele?
Współpraca ze środowiskiem
- badania z roku 2007 McCann i inni
- Źródło doniesień naukowych:Rynek Zdrowia/ Polska Agencja Prasowa
- Johnson M, Ostlund S, Fransson G, Kadesjö B, Gillberg C: Omega-3/omega-6 kwasy tłuszczowe dla nadpobudliwości psychoruchowej: randomizowane badanie kontrolowane placebo u dzieci i młodzieży. J Atten Psychiatry 2009, 12: 394-401 PubMed Abstract | Wydawnictwo Full Text
- Sorgi PJ, Hallowell EM, Hutchins HL, Sears B: Wpływ na zasadzie otwartej badania pilotażowego z wysokiej dawki EPA / DHA koncentruje się fosfolipidów w osoczu i zachowania u dzieci z nadpobudliwości psychoruchowej. Nutr J 2007, 6: 16 PubMed Abstract | BioMed Central Full Text | PubMed Central Full Text
- Mousain-Bosc M, Roche M, Rapin J, Bali JP: Magnez VitB6 spożycie zmniejsza nadpobudliwość nerwowy systemu u dzieci.
- J Am Coll Nutr 2004, 23: 545-548.
- Mousain-Bosc M, Roche M, Polge, Pradal-Prat D, Rapin J, Bali JP: Poprawa neurobehawioralnych zaburzeń u dzieci z dodatkiem magnezu-witaminy B6. I. Zaburzenia deficytu uwagi nadpobudliwość.
- Magnes Res 2006, 1 : . 46-52 PubMed Abstract
- Yorbik O, Ozdag MF, Olgun, Senol MG, Bek S, Akman S: Potencjalne skutki cynku na przetwarzaniu informacji w chłopców z nadpobudliwości.
- Prog Neuropsychopharmacol Biol Psychiatry 2008, 32: 662-667 PubMed Abstract |Wydawnictwo Full Text
- Rucklidge JJ, Johnstone J, Kaplan BJ: Nutrient podejścia suplementacja w leczeniu ADHD
- Expert Rev Neurother 2009, 9: 461-76 PubMed Abstract | Wydawnictwo Full Text
- Uçkardeş Y, Ozmert EN, Unal F, Yurdakök K: Wpływ suplementacji cynkiem na rodzica i wyniki zachowań nauczycieli ratingowych niskim poziomie społeczno-tureckich dzieci szkoły podstawowej.
- Acta Paediatr 2009, 98: 731-736 PubMed Abstract | Wydawnictwo Full Text
- DiGirolamo AM, Ramirez-Zea M: Rola cynku w matki i dziecka zdrowia psychicznego
- Am J Clin Nutr 2009, 89: 940-945 Wydawnictwo Full Text
- Konsultacja merytoryczna: Emilia Lorenc