Trening Umiejętności Społecznych
TUS – czyli Trening Umiejętności Społecznych to zajęcia, podczas których dziecko/nastolatek zdobywa umiejętność komunikacji, nabywa umiejętność samokontroli i uczy się okazywać szacunek innym. Zajęcia TUS wskazane są dla dziecka od 4/5 r. ż. i to właśnie przedszkolak powinien być pierwszym odbiorcą tych zajęć.
Ale!
Z zajęć tych na pewno powinno skorzystać dziecko/nastolatek, które zmaga się z trudnościami rozwojowymi czy wychowawczymi. Dlatego, jeśli masz dziecko, które ma trudności wymienione poniżej, zapraszam Cię z nim na nasze zajęcia. W Pozytyvnej terapii i wychowanie wszystkie dzieci od małych po duże będą czuć się bezpiecznie i swobodnie, co pozwoli na zdobycie umiejętności społecznych.
TUS jest dla dziecka, które ma trudność:
- z zawieraniem nowych znajomości,
- nie radzi sobie z asertywnością,
- źle reaguje na krytykę,
- nie potrafi sobie radzić z emocjami i ich nie rozpoznaje,
- nie radzi sobie z lekiem i stresem,
- ma trudności w relacjach z rówieśnikami lub dorosłymi.
Zajęcia polecane są dzieciom z całościowymi zaburzeniami rozwoju, takimi jak:
- autyzm,
- zespół Aspergera (ZA),
- zaburzenia zachowania (w tym opozycyjno-buntowniczymi),
- nadpobudliwość psychoruchowa z deficytem uwagi (ADHD),
- a także dla dzieci lękliwych, nieśmiałych i agresywnych.
Metody pracy wykorzystywane na zajęciach TUS w moim Pozytyvnym gabinecie:
– Pedagogika zabawy;
– Sensoplastyka;
– Metoda Ruchu Rozwijającego Weroniki Sherborne;
– Muzykoterapia;
– Techniki wizualizacyjne;
– Terapia Baśnią;
– Bajka Terapeutyczna;
– Mindfulness;
– Drama;
– Gry planszowe;
– Integracja Bilateralna;
– Relaksacja progresywna Jacobsona;
– Trening autogenny Schultza.
W pozytywnej przestrzeni Trening umiejętności społecznych jest łączony z Treningiem Zastępowania Agresji i Treningiem Relaksacji.
Trening TZA – Kontroli Złości, Agresji i Emocji Trudnych.
Podczas sesji treningu Zastępowania Agresji – Kontroli Złości zajmuję się rozwijaniem kompetencji i umiejętności emocjonalnych, które związane są z funkcjonowaniem człowieka w sytuacjach określanych jako trudne. Będąc Trenerem pracy z emocjami, opieram swoją pracę na:
– psychologii behawioralno-poznawczej,
– założeniach treningu umiejętności społecznych,
– psychologii uczenia się,
– psychodramie, dramie,
– neurodydaktyce,
– epinegetyce.
Zadaniem Treningu Kontrolowania Złości, Agresji i Emocji Trudnych jest kształtowanie odpowiednich umiejętności emocjonalnych związanych z:
– skutecznym radzeniem sobie z własnymi trudnymi emocjami, jak np.: złość, przerażenie, strach, smutek, rozpacz,
– umiejętnym dopasowaniem się do sytuacji społecznej, gdy w grę wchodzą trudne emocje,
– radzeniem sobie w sytuacjach trudnych,
– kontrolowanie swoich emocji,
– rozpoznawanie uczuć,
– regulowanie emocji trudnych.
Celem tych zajęć będzie samokontrola emocjonalna.
Korzyści wynikające z udziału w zajęciach indywidualnych:
– dziecko będzie miało świadomość doświadczanych emocji,
– będzie potrafiło obsługiwać swoje emocje,
– będzie komunikowało swoje emocje i nabędzie umiejętność ich wyrażania,
– zwiększy się poczucie bezpieczeństwa,
– nauczy się obserwować, co jest wyzwalaczem trudnych emocji, np.: złości,
– będzie wiedzieć, jak rozpoznać trudne emocje u siebie i u innych osób,
– pozna sposoby na wyciszenie,
– wyćwiczy umiejętność panowania nad swoimi emocjami.
Program zajęć przewidziany jest na minimum 3 m-ce lub 1 rok szkolny, 1 X w tyg., czas trwania zajęć do 60 min.
Rodzicu, pamiętaj!
Zajęcia odbywają się raz w tygodniu (1 h) w grupie dzieci (6 osobowej) i prowadzone są przez Certyfikowanego Trenera Pracy z Emocjami i Terapeutę TUS, Trenera Zastępowania Agresji, Trenera Relaksacji.
Zajęcia są dla dzieci w wieku 4-14 lat.
Trening TUS I TZA może trwać do trzech miesięcy (12 spotkań), ale może być kontynuowany przez rok szkolny lub wiele lat, tak by dziecko nabywało nowe i doskonaliło już nabyte umiejętności. Dziecko zakwalifikowane do danej grupy powinno uczestniczyć w niej do końca jednego cyklu spotkań. Preferowane są zajęcia całoroczne.