fbpx
Menu Zamknij

Trening Umiejętności Społecznych

TUS – czyli Trening Umiejętności Społecznych to zajęcia, podczas których dziecko/nastolatek zdobywa umiejętność komunikacji, nabywa umiejętność samokontroli i uczy się okazywać szacunek innym. Zajęcia TUS wskazane są dla dziecka od 4/5 r. ż. i to właśnie przedszkolak powinien być pierwszym odbiorcą tych zajęć.

Ale! 

Z zajęć tych na pewno powinno skorzystać dziecko/nastolatek, które zmaga się z trudnościami rozwojowymi czy wychowawczymi. Dlatego, jeśli masz dziecko, które ma trudności wymienione poniżej, zapraszam Cię z nim na nasze zajęcia. W Pozytyvnej terapii i wychowanie wszystkie dzieci od małych po duże będą czuć się bezpiecznie i swobodnie, co pozwoli na zdobycie umiejętności społecznych.

TUS jest dla dziecka, które ma trudność:

  • z zawieraniem nowych znajomości,
  • nie radzi sobie z asertywnością,
  • źle reaguje na krytykę,
  • nie potrafi sobie radzić z emocjami i ich nie rozpoznaje,
  • nie radzi sobie z lekiem i stresem,
  • ma trudności w relacjach z rówieśnikami lub dorosłymi.

Zajęcia polecane są dzieciom z całościowymi zaburzeniami rozwoju, takimi jak:

  • autyzm,
  • zespół Aspergera (ZA),
  • zaburzenia zachowania (w tym opozycyjno-buntowniczymi),
  • nadpobudliwość psychoruchowa z deficytem uwagi (ADHD),
  • a także dla dzieci lękliwych, nieśmiałych i agresywnych.

Metody pracy wykorzystywane na zajęciach TUS w moim Pozytyvnym gabinecie:

– Pedagogika zabawy;

– Sensoplastyka;

– Metoda Ruchu Rozwijającego Weroniki Sherborne;

– Muzykoterapia;

– Techniki wizualizacyjne;

– Terapia Baśnią;

– Bajka Terapeutyczna;

– Mindfulness;

– Drama;

– Gry planszowe;

– Integracja Bilateralna;

– Relaksacja progresywna Jacobsona;

– Trening autogenny Schultza.

W pozytywnej przestrzeni Trening umiejętności społecznych jest łączony z Treningiem Zastępowania Agresji i Treningiem Relaksacji.

Trening TZA – Kontroli Złości, Agresji i Emocji Trudnych.

Podczas sesji treningu Zastępowania Agresji – Kontroli Złości zajmuję się rozwijaniem kompetencji i umiejętności emocjonalnych, które związane są z funkcjonowaniem człowieka w sytuacjach określanych jako trudne. Będąc Trenerem pracy z emocjami, opieram swoją pracę na:

– psychologii behawioralno-poznawczej,

– założeniach treningu umiejętności społecznych,

– psychologii uczenia się, 

– psychodramie, dramie,

– neurodydaktyce,

– epinegetyce.

Zadaniem Treningu Kontrolowania Złości, Agresji i Emocji Trudnych jest kształtowanie odpowiednich umiejętności emocjonalnych związanych z:

– skutecznym radzeniem sobie z własnymi trudnymi emocjami, jak np.: złość, przerażenie, strach, smutek, rozpacz,

– umiejętnym dopasowaniem się do sytuacji społecznej, gdy w grę wchodzą trudne emocje, 

– radzeniem sobie w sytuacjach trudnych,

– kontrolowanie swoich emocji,

– rozpoznawanie uczuć,

– regulowanie emocji trudnych.

Celem tych zajęć będzie samokontrola emocjonalna.

Korzyści wynikające z udziału w zajęciach indywidualnych:

– dziecko będzie miało świadomość doświadczanych emocji,

– będzie potrafiło obsługiwać swoje emocje,

– będzie komunikowało swoje emocje i nabędzie umiejętność ich wyrażania,

– zwiększy się poczucie bezpieczeństwa,

– nauczy się obserwować, co jest wyzwalaczem trudnych emocji, np.: złości,

– będzie wiedzieć, jak rozpoznać trudne emocje u siebie i u innych osób,

– pozna sposoby na wyciszenie,

– wyćwiczy umiejętność panowania nad swoimi emocjami.

Program zajęć przewidziany jest na minimum 3 m-ce lub 1 rok szkolny, 1 X w tyg., czas trwania zajęć do 60 min.

Rodzicu, pamiętaj!

Zajęcia odbywają się raz w tygodniu (1 h) w grupie dzieci (6 osobowej) i prowadzone są przez Certyfikowanego Trenera Pracy z Emocjami i Terapeutę TUS, Trenera Zastępowania Agresji, Trenera Relaksacji. 

Zajęcia są dla dzieci w wieku 4-14 lat.

Trening TUS I TZA może trwać do trzech miesięcy (12 spotkań), ale może być kontynuowany przez rok szkolny lub wiele lat, tak by dziecko nabywało nowe i doskonaliło już nabyte umiejętności. Dziecko zakwalifikowane do danej grupy powinno uczestniczyć w niej do końca jednego cyklu spotkań. Preferowane są zajęcia całoroczne.