Terapia pedagogiczna
Terapia pedagogiczna, czyli zajęcia edukacyjno-terapeutyczne, jest przeznaczona dla dzieci potrzebujących wsparcia, a szczególnie dla dzieci ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się.
Te zajęcia terapeutyczne składają się z:
- zajęć rozwijających kompetencje poznawcze, rozwijających kompetencje emocjonalno-społeczne, przygotowania dziecka do podjęcia obowiązku szkolnego, wyrównania deficytów edukacyjnych. Po rozmowie z dzieckiem i rodzicami terapeuta ustala, które z zajęć są potrzebne dziecku, aby osiągnęło harmonijny rozwój. Mile widziane dostarczenie opinii i diagnoz, choć nie jest to warunek konieczny do podjęcia pracy z dzieckiem. Zajęcia prowadzone są w formie indywidualnej.
Terapia pedagogiczna ma pomóc dziecku w zakresie:
- wydłużania czasu koncentracji uwagi,
- rozwoju zdolności spostrzegania i zapamiętywania,
- myślenia abstrakcyjnego i przyczynowo skutkowego,
- motoryki małej i prawidłowego chwytu pisarskiego,
- analizy i syntezy poleceń i zdań,
- operacji sekwencyjnych i logiczno-matematycznych,
- budowania wiedzy o otaczającym nas świecie,
- kształtowania zdolności wypowiedzi i prowadzeniu rozmowy,
- wspomagania umiejętności czytania i liczenia,
- przygotowania do osiągnięcia gotowości szkolnej,
- budowania umiejętności do pracy w grupie.
Jeśli Twoje dziecko:
- ma 6 lat i problemy z trzymaniem narzędzia pisarskiego, nie utrzymuje się w liniaturze, wykazuje niechęć przy pracach plastycznych i pracach manualnych,
- ma skończone 6 lat i problem z głoskowaniem, sylabizowaniem, czytaniem 2-3 literowych wyrazów,
- ma skończone 6 lat i problem z liczeniem do 10,
- wykazuje trudności z kategoryzowaniem elementów,
- brak umiejętności odtworzenia układu sekwencji (kwiat, drzewo, liść),
- wypowiedzi ma bardzo ubogie w treści, krótkie, mało logiczne,
- brak myślenia logicznego, przyczynowo skutkowego,
- ma 6 lat i wykazuje trudność w ułożeniu obrazka z 4, 5 części,
- trudności z odtworzeniem z pamięci rymowanek, krótkiego tekstu,
- ma małą wiedzę ogólną (nie potrafi wymienić owoców, warzyw, nie wie, gdzie pracują rodzice, nie wie, gdzie mieszka, nie wie, w jakim kraju, mieście),
- brak orientacji w schemacie ciała (oko, ucho),
- nie rozróżnia kierunków (prawo, lewo),
- nie rozróżnia zależności (nad, pod, za, przed),
- nie potrafi wymienić i nie rozróżnia pory dnia (rano, południe, wieczór),
- nie zna i nie potrafi po kolei wymienić dni tygodnia, miesięcy,
- ma trudności w rozróżnianiu emocji, nazywaniu ich, nie kontroluje ich,
- trudności w kontaktach rówieśniczych, z adaptacja w grupie z umiejętnością współpracy.
Jeżeli na większość podpunktów odpowiedziałeś/-aś twierdząco, umów się na konsultacje w celu zarezerwowania terminu zajęć dla dziecka.